Εμφανίσεις Περιεχομένου : 1627687
Έχουμε 11 επισκέπτες συνδεδεμένους

Δημοπρασία του έργου «Θέρος» του Μιχαήλ Χρ. Κκάσιαλου Εκτύπωση E-mail

του Γιάννου Δημητρίου
12/06/2019

 

Όπως έχει ανακοινώσει ο οίκος Δημοπρασίαι Ψαθάρης, τo έργο του Μιχαήλ Χρ. Κάσιαλου «Θέρος», πωλήθηκε στο ποσό των Ευρώ32.998,_ στην 26η Δημοπρασία του Οίκου που πραγματοποιήθηκε την 5 Ιουνίου 2019 στο ξενοδοχείο Hilton, στη Λευκωσία.  

Το Θέρος - Μιχαήλ Κκάσιαλος

 

Στοιχεία από τον Κατάλογο της Δημοπρασίας:
Τίτλος έργου:  Θέρος
Υπογεγραμμένο κάτω αριστερά: Μιχαήλ Χρ. Κάσιαλος
Λάδι σε καμβά 62 x 100 εκ.

 

 

Μια δική μας ανάλυση για τον πίνακα

 
Ο πίνακας απεικονίζει μία ομάδα θεριστών που αποτελείται από πέντε άνδρες και δύο γυναίκες να δουλεύουν σε αρμονία μέσα στον Μεσαρίτικο κάμπο της Άσσιας.  Οι τέσσερις άνδρες μπροστά θερίζουν με δρεπάνια και δύο γυναίκες και ένας άνδρας ακολουθώντας τους δένουν τα δεμάτια.   Η στάση σώματος που απεικονίζεται ο ένας εκ των τεσσάρων θεριστών, με το δρεπάνι σηκωμένο πάνω από το κεφάλι και το αριστερό πόδι σηκωμένο πάνω από τη γη, θυμίζει τον κυπριακό χορό του δρεπανιού.  Είναι πολύ πιθανόν ο Μ. Κκάσιαλος να υπογραμμίζει το γεγονός ότι το θέρος αποτελούσε μία ιεροτελεστία που εκφραζόταν και μέσα από τη λαϊκή τέχνη και τους κυπριακούς χορούς ειδικότερα.  Προφανώς, ο χορός του δρεπανιού ήταν μια μορφή έκφρασης και δοξασίας του τελετουργικού του Θέρους που εξελίχθηκε μέσα από τις καθημερινές εργασίες, τον κόπο και τον μόχθο της καθημερινότητας.


Ο πίνακας μας δίνει επίσης πολύ χρήσιμες πληροφορίες για τη σχέση των δύο φύλων στο χώρο εργασίας κατά τις πρώτες δεκαετίες του περασμένου αιώνα, απ'  όπου αντλούσε ο Μιχαήλ Κκάσιαλος τις εικόνες της καθημερινότητας που ενέπνευσαν το έργο του.  Βλέπουμε ότι, ενώ όλοι οι θεριστές είναι άνδρες, οι γυναίκες συμμετέχουν πλειοψηφικά στην εργασία του δεσίματος των δεματιών.  Ο Κκάσιαλος με την επιλογή των δύο γυναικών και ενός ανδρός στην εργασία του δεσίματος των δεματιών πολύ έξυπνα μας δίνει την πληροφορία ότι οι γυναίκες συνήθως υπερτερούσαν σε αυτή την εργασία, αλλά δεν αφήνει υπονοούμενο ότι ήταν αποκλειστικά γυναικεία δουλειά.  Επίσης,  η επιλογή του να παρουσιάσει μία γυναίκα καθήμενη να εκτελεί ακριβώς την ίδια εργασία με ένα άνδρα που βρίσκεται σε μικρή απόσταση από αυτή και μία γυναίκα να στέκει όρθια κατά την εκτέλεση της εργασίας της με πανομοιότυπο τρόπο και ίδια κλίση σώματος με τον άνδρα που θερίζει μπροστά της,  είναι ένδειξη της μεγάλης εκτίμησης που έτρεφε ο ίδιος και η παραδοσιακή κοινωνία για το ρόλο της γυναίκας σε αυτή την επίπονη εργασία που συνήθως διαρκούσε από τον Απρίλιο μέχρι και τον Ιούλιο.

 


Ο πίνακας το «Θέρος», όπως και πολλοί άλλοι πίνακες που απεικονίζουν την γεωργική Κύπρο πριν την βιομηχανοποίηση, αποτελεί ένα προσωπικό άσμα του Μιχαήλ Χρ. Κκάσιαλου για τους κόπους και μόχθους των ανθρώπων της υπαίθρου που για αιώνες ολόκληρους, με υπομονή και καρτερικότητα, έσκυβαν το κεφάλι και δρόσιζαν τη γη μας, τη γη της Μεσαορίας,  με τον ιδρώτα τους στον καθημερινό αγώνα για επιβιώση.  Η βαθειά τους πίστη και η αίσθηση της ευθύνης απέναντι στους προγόνους τους και στα παιδιά τους που θα ακολουθούσαν τους έδινε κουράγιο να συνεχίσουν να ζουν, να αγωνίζονται και να ελπίζουν...

 

Δημοπρασίες έργων του Μιχαήλ Χρ. Κκάσιαλου τα τελευταία χρόνια

 
assia.org.cy | Copyright 2009 All Rights Reserved | Designed by Netcy.com